واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟ آب آشامیدنی ، سالمترین نوشیدنی برای کودکان حریق منزل مسکونی در خیابان فرامرز عباسی مشهد چطور کودکمان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟ جشن‌های تکلیف تجملاتی باعث آسیب به کودکان می‌شود آخرین وضعیت شیرخوارگاه‌های مشهد پس از انتقال کودکان به خانواده‌های متقاضی استعمال دخانیات پیشرفت بیماری «ام‌ اس» را تشدید می‌کند وزن ما در مورد سلامتی‌ بدنمان چه می‌گوید؟ نان سبوسدار بخورید عادت‌های روزمره‌ای که با انجام آن‌ها، سلامت خود را به خطر می‌اندازیم درصد موفقیت درمان ناباروری با روش IVF در ایران چقدر است؟ راهکار‌های طب ایرانی در پیشگیری و تسکین بیماری آسم
سرخط خبرها

نگاهی به دردسرهای بازی های آنلاین گروهی | از استعفا تا ترک تحصیل

  • کد خبر: ۱۲۹۹۸۹
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
نگاهی به دردسرهای بازی های آنلاین گروهی | از استعفا تا ترک تحصیل
اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های گروهی گیم‌نت از جمله مشکلاتی است که امروزه جوانان، نوجوانان حتی بزرگسالان درگیر آن هستند.

گروه جامعه|شهرآرانیوز؛ اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های گروهی گیم‌نت از جمله مشکلاتی است که امروزه جوانان، نوجوانان حتی بزرگسالان درگیر آن هستند. بازی کامپیوتری فضاهای غیرواقعی دارند که برای کاربران هیجان‌انگیز است که علاوه بر هیجان، نوعی حس غرور و سرخوشی در افراد ایجاد می‌کند. بیشترین آمار اعتیاد به بازی مربوط به گروه سنی نوجوان و جوان است. بازی‌ها زمانی به اعتیاد برای افراد تبدیل می‌شوند که وقتی شخص شروع به بازی می‌کند، خود را در قالب شخصیت‌های بازی حس کند.

بازی‌های کامپیوتری به ویژه بازی‌های آنلاین گسترده، به بازیکنان این اجازه را می‌دهند که رفتار بسیار متفاوتی از شخصیت عادی خودشان دهند، مثلا یک نوجوان خجالتی می‌تواند یکباره تبدیل به یک شخص اجتماعی  یا یک فرد منفعل تبدیل به شخصیتی تهاجم ‌شود. بازی‌های کامپیوتری باعث شده است که نوجوانان و جوانان گرایش زیادی به تنهایی و استفاده از کامپیوتر و گوشی‌های همراه خود داشته باشند.

در این راستا مجید ١٧ ساله می‌گوید: من روزی ۶ تا ٧ ساعت بازی می‌کنم، دوستان زیادی ندارم و بیشتر وقت خود را صرف بازی باگوشی می‌کنم. بعضی از روزها زمان بازی من به 10 ساعت هم می‌رسد.

وی در پاسخ به سوال که در دورهمی‌های خانوادگی شرکت می‌کند یا خیر، گفت: ترجیح می‌دهم در خانه بمانم و بازی کنم و با فامیل وآشنایان رفت و آمدی نداشته باشم.

علی ١۵ ساله می‌گوید: اگر به مدرسه بروم روزی ۴ ساعت بازی می‌کنم، اما در تابستان بین ٨ تا ١٠ ساعت بازی می‌کردم. بیشتر دوست دارم با گوشی بازی کنم. اگر هم قرار به بیرون رفتن با دوستانم باشد ترجیح می‌دهیم به گیم نت بروم.

به خاطر بازی‌های آنلاین از کارم دست کشیدم

همچنین محمد ٣٨ ساله، کارمند اداره بانک بوده و به خاطر اعتیاد به بازی‌های آنلاین کارش را از دست داده است.

او می‌گوید: بازی را از روزی ٢ ساعت شروع کردم و به روزی ١۵ تا ١٨ ساعت کشیده شد، اینقدر در دنیای بازی غرق می‌شدم که گذرزمان و مکان را فراموش می‌کردم. دنیای بازی‌ها برام خیلی هیجان‌انگیز بود.

علی٣٠ ساله دنیای بازی‌ها را دوست دارد و عاشق بازی با PlayStation به صورت گروهی است و او به همراه دوستانش در تمام دورهمی‌های خود چندین ساعت فقط بازی می‌کنند.

در این خصوص با دکتر سید محسن اصغری نکاح گفت‌وگویی داشتیم؛ وی در خصوص معضل اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، اظهار کرد: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، بازهای آنلاین و شبکه‌ای زیر مجموعه‌ای از اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت است. بازی کامپیوتری به گونه‌ای طراحی شده است که افراد به صورت تعاملی با آن درگیر می‌شوند و رقیب مجازی برای آنها طراحی می‌شود. از طرفی سیستم پاداش به‌صورت رفتاری برای کاربران تعبیه شده که افراد را وارد چالش‌ کند و براساس آن امتیاز دریافت کنند. این امتیازها هر چه بیشتر افزایش یابد افراد رتبه و جایگاه دریافت می‌کنند. داشتن رتبه و جایگاه زمینه اعتیاد به بازی‌های آنلاین را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی و هنگام بازی گذر زمان احساس نمی‌شود، لذا افراد مدت زمان طولانی را بازی می‌کنند، افزود: افراد نمی‌توانند با انتخاب و اراده خود وارد یا از بازی خارج شوند و به نوعی وقتی بازی را شروع می‌کنند تحت تاثیر بازی هستند و کنترل آنها دست بازی است.

اصغری نکاح ادامه داد: از نشانه‌های اعتیاد این است که وقتی افراد بازی نمی‌کنند احساس خوبی ندارند، دچار استرس می‌شوند وتمرکز ندارند. آنها کارهای روزمره خود را سریع انجام می‌دهند تا بتوانند بازی کنند. همچنین بازی کردن این افراد به گونه‌ای است که وظایف روزمره زندگی، خواب و خوراک آنها مختل می‌شود، زمان‌بندی زندگی آنها از بین می‌رود، مهمانی نمی‌روند، دانش‌آموز تکالیف خود را انجام نمی‌دهد و به فردی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل می‌شوند.

 ترک تحصیل به خاطر اعتیاد به بازهای آنلاین

وی افزود: ما دانشجویی داشته‌ایم که به خاطر اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری مشروطی‌های مکرر یا ترک تحصیل کرده است. حتی کسانی بودند که شغل خود را به خاطر بازی از دست داده‌اند. افراد که به بازی‌های اینترنتی اعتیاد پیدا می‌کنند   از دنیا واقعی خارج و در روابط اجتماعی خود دچار مشکل می‌شوند.

اصغری نکاح با اشاره به اینکه استفاده بهینه از بازهای اینترنتی و سرگرمی‌ها باید از سنی کودکی آموزش داده شود، گفت: والدین باید از همان دوران کودکی با فرزند خود بازی کنند و او را به سوی فضاهایی کودکانه مانند پارک هدایت کنند و در اجتماعات شرکت دهند. تربیت رسانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد به این معنا که به فرزندان خود آموزش دهیم تا از تلویزیون، موبایل و فضاهای مجازی به درستی استفاده کنند.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: باتوجه به اینکه بازی یارانه‌ای ذاتا آمادگی اعتیاد را دارند و نمی‌توان آن را از زندگی افراد حذف کرد، لذا باید برخی از بازی‌ها که تم فرهنگی،اجتماعی و آسیب‌زایی دارند و پرخاشگری، ناهنجاری‌های اخلاقی و بی‌هویتی را به نوجوانان آموزش می‌دهند و به روابط خانوادگی وزناشویی آسیب می‌زنند را شناسایی و حذف کرد.

نگاهی به دردسرهای بازی های گروهی کامپیوتری | از استعفا تا ترک تحصیل

پیشگیری بهتر از درمان است

وی در خصوص درمان اعتیاد افراد به بازی یارانه گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، درمان این افراد سخت است و گاهی ترک این افراد مانند ترک افراد معتاد به مواد مخدر است. افراد که بع یازی اعتیاد دارند  باید خودشان انتخاب کنند که تغییر کنند. باید از مشاوره استفاده کنند و روند این مشاوره‌های تخصصی طولانی است به همین جهت تلاش خانواده و خود فرد برای ترک بازی یارانه مهم است.

اصغری نکاح در کشورهای اروپایی کمپ ترک اعتیاد به بازی‌های یارانه‌ای و فضای مجازی وجود دارد، اما در کشور ما این نوع کمپ‌ها وجودندارد درحالی که ما در کشور خود با اعتیاد به شبکه های مجازی، اینستاگرام، تلگرام، بازی رایانه‌ای و آنلاین مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: ترک اعتیاد به فضای مجازی و بازی یارانه‌ای بسیار سخت است و به سادگی ترک نمی‌شوند بنابراین  پیشگیری وتربیت فرزندان اهمیت ویژه‌ای دارند. ‌همچنین باید محیط‌های سالمی ایجاد کنیم که افراد بتوانند در این محیط‌ها خود را تخلیه کنند. اعتیاد به بازی از کودکی آغاز می‌شود و بیشترین افرادی که درگیر می‌شوند نوجوانان هستند البته بزرگسالانی هم داریم که معتاد به بازی‌های آنلاین شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->